Penang Route 6

Penang Route 6 Shop

klik kan ye

Sunday, April 5, 2015

UiTM 'Tidak Benarkan ' Ibu Masuk Untuk Ke Dalam Dewan Hadiri Majlis Konvokesyen Anak Gadisnya



Hanya kerana tidak berpakaian mengikut kod etika yang telah ditetapkan, seorang ibu yang datang jauh dari Sarawak tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan bagi menyaksikan anak perempuannya menerima segulung ijazah pada majlis konvokesyen UiTM, Shah Alam.

Marjorie Abdullah, berkongsikan kisah pengalamannya itu melalui laman Facebooknya serta memuat naik dua gambar ketika menghadiri konvokesyen anak gadisnya di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

"Inilah pakaian yang dipakai menyebabkan saya dihalau keluar dari majlis konvokesyen UiTM, Shah Alam," tulisnya dalam kapsyen gambar tersebut.

Menurut sumber, kod etika berpakaian bagi majlis konvokesyen UiTM telah menetapkan, para pelajar perempuan serta ibu atau waris wanita yang hadir ke majlis itu hanya dibenarkan memakai baju kurung atau blaus, manakala seluar adalah tidak dibenarkan.

Menurut Marjorie, dia tidak tahu mengenai kod etika pakaian yang telah ditetapkan oleh UiTM itu kerana dia tinggal di Sarawak. Marjorie juga mendakwa arahan mengenakan pakaian itu tidak dinyatakan dalam kad jemputan.


"Saya tidak sepatutnya memakai seluar untuk menghadiri konvokesyen itu, tetapi saya berada di Sarawak dan mereka tidak menerima alasan itu," katanya yang mengakui kesilapannya.

Akibat dari insiden itu, anak gadis dan tunangnya mengambil keputusan untuk tidak menghadiri majlis konvokesyen masing-masing selain dari tidak berpuas hati dengan tindakan UiTM yang langsung tidak mahu bertolak ansur dengan ibunya yang datang dari jauh.

Insiden yang menimpa Marjorie itu mendapat perhatian dari netizen dan rata-ratanya melahirkan rasa simpati terhadap apa yang terjadi pada Marjorie dan anaknya.

Netizen juga turut mempertikaikan tindakan UiTM yang 'tegas tidak bertempat' sehingga menidakkan seorang ibu melihat anaknya mengenggam segulung ijazah.

Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof Dr Sahol Hamid Abu Bakar berkata, kod etika pakaian majlis berkenaan bukanlah peraturan baru. Ia sudah lama diamalkan dan menafikan dakwaan Marjorie yang mengatakan kod etika itu tidak dijelaskan dalam kad jemputan.

"Etika ini perlu diikuti, kerana ia melibatkan disiplin dan sekiranya tidak ditetapkan, pelbagai ragam pakaian akan dikenakan," katanya.

Reaksi yang berlainan pula dari bekas-bekas pelajar UiTM yang menyifatkan tindakan Marjorie itu adalah satu tindakan yang tidak cerdik kerana dia telah memviralkan 'kebodohan' dirinya kepada orang ramai.

"Masuk rumah orang kenalah ikut cara rumah orang. Sama juga dengan kes ini, masuk ke majlis orang, kena ikut kod etika pakaian yang telah ditetapkan oleh UiTM," kata mereka.

4 comments:

时间 said...

0813jejeLe Nike adresse nike france saint ouen Air Max Quarter est une chaussure mi-coupe qui possède les caractéristiques des deux synthétiques et chaussure nike blazer enfant noir mesh sur le haut. Le pilote professionnel VR VR DriverNike de adidas zx flux w chaussures noir or VR est connu comme un club de golf en titane asics gel saga homme soldes à quatre pièces en utilisant une couronne mince et un asics gel noosa tri 11 ni?a canal de compression remanié, en plus d'un certain nombre de beaucoup chaussure air max command nike plus de traits qui peuvent faire une avancée marquée dans excès courir avec nike roshe run de l'année précédente VR STR8-Fit Tour. Cette saison de la air jordan prix en france NBA, Rondo a enfilé un coloris Celtics Hyperenforcer ayant un No.nine autour de nike air jordan 6 retro la langue.

jeje said...

xiajinyi
Cela dépend uniquement de la matière, de la asics gel noosa tri 8 pas cher qualité et de l'apparence de vos vêtements sélectionnés. Quand vous déguisez les vêtements que vous voulez porter de courir et que vous commencez à courir, attendez une minute, ce n'est vraiment pas le moment de courir. Maintenir une mission claire (faisabilité d'une chaussure peu coûteuse), un bon leadership, développer une grande camaraderie entre les membres de l'équipe, ressentir la responsabilité des résultats de tous les adidas zx 850 homme bleu membres, assurer la croissance des membres et de leur vie personnelle Comme le défi de la tâche à accomplir peut être utilisé comme facteurs de motivation pour surmonter les défis (Grazier 1998). Vous aurez besoin de penser à un moment de l'année civile où vous allez vous marier, ou si vous possédez une cérémonie de chaussure adidas zx flux noir pas cher mariage en plein air. Et évitez l'endroit où est endommagé ou tache têtu, ou il sera beaucoup plus sale, même craquer plus large. Si vous construisez un site de commerce électronique qui vend des trains de jouets, l'une des images les plus prédominantes autour de la page d'accueil devrait être quelque chose concernant les trains de jouets ou vous risquez asics gel lyte v vert beige la chance (très élevée) de cliquer.

arun said...

kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees
kanchipuram silk sarees

Unknown said...

Check Out Your URL replica bags china have a peek at these guys Celine Dolabuy discover this dolabuy ysl