Penang Route 6

Penang Route 6 Shop

klik kan ye

Thursday, February 23, 2017

Kes Jong-nam: Suspek Wanita Vietnam Minat Jadi Penyanyi

Kes Jong-nam: Suspek Wanita Vietnam Minat Jadi Penyanyi



KUALA LUMPUR: Seorang wanita Vietnam yang juga suspek kes pembunuhan abang tiri pemimpin Korea Utara didapati meminati bidang nyanyian, berdasarkan gambar-gambarnya di laman media sosial, Facebook.
Empat hari sebelum Kim Jong-nam terbunuh di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2), dia telah menyiarkan gambar dirinya memakai baju terpampang dengan akronim 'LOL', sama dengan yang dipakai oleh suspek yang berjaya dirakam oleh CCTV berhubung kes pembunuhan itu.
Doan Thi Huong telah bekerja di sebuah pusat hiburan, menurut polis Malaysia, yang telah menahannya berkaitan pembunuhan Jong-nam.
Di sebuah kawasan sawah padi di utara Vietnam, keluarga yang butirannya anak perempuan sepadan dengan polis Malaysia berkata tidak banyak yang mereka tahu tentang suspek wanita itu sejak dia meninggalkan rumah ketika berumur 18 tahun.
Posting terakhir pada sebuah laman Facebook atas nama 'Ruby Ruby', yang mana ahli keluarga mengesahkannya sebagai salah sebuah akaun Thi Huong, bertarikh 11 Februari dari Kampong Besut, Malaysia.
"Saya mahu terus tidur tetapi di sisi kamu," posting itu dibaca bersama gambarnya yang memejamkan mata dan berselimut di atas katil.
Polis Malaysia berkata Doan dan seorang wanita warga Indonesia telah menyapu cecair mengandungi bahan toksik yang masih belum dapat dikenal pasti pada muka Jong-nam di KLIA2 pada 13 Februari lalu.
Abang tiri kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un itu meninggal dunia tidak lama selepas itu.
Thi Huong digambarkan oleh polis sebagai pekerja pusat hiburan', tetapi mereka tidak memberi butir-butir di mana dia telah bekerja atau apa status imigresen dirinya.
Menerusi satu lagi akaun Facebook, dipaparkan gambar suspek sebagai salah seorang peserta Vietnam Idol. Akaun ini atas nama "Bella Tron Tron Bella" - Chubby Bella. Bagaimanapun tiada posting selepas November.
Seorang wanita yang mirip Thi Huong dengan nombor peserta 67816 sedang bernyanyi pada pertandingan yang berlangsung 3 Jun 2016.
Peserta itu menamakan Nam Dinh sebagai tempat asalnya, lokasi sama yang tercatat pada pasport Thi Huong, bagaimanapun namanya adalah Dinh Thi Khuyen.
Bagaimanapun dia hanya beraksi pada pusingan pertama pertandingan itu.
Pada 24 Mac tahun lalu, wanita berkenaan menulis di Facebook,"Mahu saya nyanyi untuk anda malam ini?"

"Sila jawab segera dan sertakan nombor telefon di bahagian komen. Saya akan hubungi anda dan bernyanyi untuk anda."

Ahli keluarga wanita itu kebanyakannya mengerjakan sawah padi di sekitar kediaman mereka di Nam Dinh di kawasan delta Sungai Merah, Hanoi.

Thi Huong yang kini berusia 28 tahun sesekali turut pulang ke kampung halamannya.

Bapanya, Doan Van Thanh yang juga veteran perang yang cedera di kaki itu berkata, pihak berkuasa menghubunginya sebaik anaknya ditahan di Malaysia.

"Walaupun saya bapanya, apa yang berlaku diluar kawalan, saya tidak tahu," kata lelaki berusia 63 tahun yang kini bekerja sebagai pengawal keselamatan itu.

Pegawai polis Korea Selatan berkata, Thi Huong telah melawat destinasi percutian di Pulau Jeju pada November lalu selama empat hari dan siasatan sedang dijalankan untuk mengetahui pergerakannya di sana.

Daripada 65 kenalannya menerusi Facebook "Ruby Ruby", 27 daripadannya memiliki nama Korea dan 56 daripada kenalan itu adalah lelaki.

Salah satu status pada akaun Facebook menggunakan bahasa Korea pada 23 Mac tahun lalu yang bermaksud, "I love you, I miss you".

Kebanyakan gambar dalam akaun laman sosial itu menunjukkan Thi Huong menghadiri majlis keraian dan sentiasa dalam keadaan ceria.

Kosmetik, pakaian dan premis makanan segera antara yang diminatinya, manakala pendidikannya dicatat sebagai Harvard walaupun keluargannya tidak mempercayainya.

Pada 3 Januari, Thi Huong memuatnaik gambar dia menaiki pesawat dari Hanoi ke Kuala Lumpur. Ahli keluargannya berkata, kali terakhir dia pulang ke kediaman keluargannya adalah antara 25 hingga 29 Januari lalu.

Wanita ini juga terlibat dalam video dalam talian yang dimuatnaik pada April tahun lalu menerusi siaran Vietnam YouTuber.- Reuters