Home

Nuff

klik kan ye

Sunday, September 5, 2010

Si cilik Ardi sudah berhenti rokok,Syukran

JAKARTA - Seorang budak lelaki di Sumatera, Indonesia berusia dua tahun, Ardi Rizal (gambar) yang mengejutkan dunia kerana menghisap 40 batang rokok sehari, akhirnya dapat menghentikan tabiatnya itu, kata seorang pegawai kebajikan kelmarin.

Dia berjaya meninggalkan tabiatnya itu selepas mendapat rawatan rapi di sebuah hospital di sini sejak Julai lalu dengan ditemani ibunya.

Sebelum ini klip video yang menunjukkan kanak-kanak itu menghisap rokok disiarkan di Internet pada Mei lalu.

"Dia tidak lagi merokok dan paling penting, dia tidak meminta rokok," kata Setiausaha Agung sebuah agensi perlindungan kanak-kanak, Arist Merdeka Sirait.

Arist memberitahu Ardi gembira apabila dia dapat kembali semula ke kampung kerana dia amat merindui bapanya.

Ardi mula merokok sejak berusia enam bulan selepas dia diberikan bapanya sebatang rokok yang pertama. - AFP

21 comments:

Faizal n Fashitah said...

Mungkin lepas ni bapak dia bagi lagi rokok kat Ardi lagi kot. Tengok dlm youtube hari tu nampak bapak dia cool n selamba je jawap yg dia suka anak dia isap rokok..

Gen Fujita said...

masa mula2 dengar cerita budak ni dulu saya gelak geleng kepala, pada masa sama kesian jugak. baguslah kalau dia dah berenti. jangan dah besar kang hisap balik sudah. :D

- iam.biya - said...

masya Allah.. mujur dah berenti..=).. hr tu sal budak thailand yang hisap rokok.. kecik2 janganlah mencari nahas..huhuuhu

Pencacai Alim said...

40 batang sehari..gilos..smua tu ayah bdk tula bangang..pg ajar isap rokok wtpe..

S..U..D..@..I..S said...

siannnye kat baby tu....

deem said...

comel budak ni tapi kesian...gara2 sikap ayahnya buat budak ni jadi x sihat...isk3...

azhar said...

hai dunia!!!!!!....dunia!!!!!!....iiiisssshhhh!!!!!

nurkaloi said...

weee...bagus !!!
katekan tidak pada rokok

... said...

salam..
6 bulan lagi dah merokok?

0_o"

6zmi said...

awal giler merokok, bagus la klu da berenti rokok.

azura samsuddin said...

kecik2 dah tempah penyakit

redzuan said...

ish2, umor 6 bulan dah start merokok ? paru2 budak ni mesti da hitam legam da

geekz36 said...

thank God dah berhenti, tgk kat youtube mmg slumber hisap kalahkan orang lama

Siti said...

ish3 kecik2 lagi dah isap rokok..em mujurlah dah benti..

Che Sakinah said...

tak paham la bapak2 cem gini... cube la ajar makan karipap ke, donat ke.. ni isap rokok... anak 6 bulan isap rokok.. memang bapak dia x pernah g sekolah rendah ler nih..
sedangkan karipap lagi murah dari sebatang rokok... isk2.. ;B

mamawana said...

bodo....bangang...punya bapakkkk.

Natural Self said...

lah,banyaknya hisap...gilo apo.den hisap rokok pun sikit jer..

Roket Kertaz said...

budak neh bleh masuk guiness world book of record..

Piah Becok said...

aihhh.. 6 bulan dah merokok? over-the river betull.. tak baik ajar anak yang bukan2.. kan lagi bagus kalau diajar anak tu mengaji ke.. membaca ke.. ade jugak faedah nye..

nuf4u said...

makasih semua ye

kim ha nim said...

apa teruk punya bapak la ajar ank isap rokok...dari 6bulan lak tu. giler!