Penang Route 6

Penang Route 6 Shop

klik kan ye

Thursday, October 14, 2010

Peraturan kad kredit lebih ketat


DISARANKAN hanya dua kad kredit dipegang oleh pengguna untuk mengekang budaya boros.

KUALA LUMPUR - Kerajaan dijangka mengguna pakai peraturan yang lebih ketat untuk mengekang kemungkinan perbelanjaan besar oleh pemilik kad kredit serta aktiviti spekulatif dalam pasaran hartanah dalam Bajet 2011.

Menurut Kenanga Research, Bank Negara Malaysia (BNM) dijangka memberi tumpuan dalam menangani hutang isi rumah pada tahun depan bagi menggalakkan perbelanjaan kad kredit secara berhemah.

Menurutnya, langkah baru sewajarnya perlu ada untuk mengehadkan bilangan kad yang boleh dimiliki selain nilai kredit setiap kad yang lebih rendah.

"Bank pusat harus mengehadkan pengguna untuk memiliki hanya dua kad kredit daripada dua bank pilihan masing-masing dan membenarkan pengguna yang pendapatan tahunan melebihi RM24,000 memiliki kad kredit berbanding keperluan minimum sekarang sebanyak RM18,000.

"Bank pusat juga perlu mengurangkan had perbelanjaan sebanyak 1.5 kali gaji bulanan masing-masing (sekarang 2.5-3.0 kali), ditetapkan mengikut budi bicara bank itu bagi pemohon pertama kali," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini semalam.

Bajet 2011 akan dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat ini. KOSMO

3 comments:

Shakina Farhan said...

kad kredit ni macam drug la..cepat ketagih kalau guna..

last entry : siapa nak kurus?

Unknown said...

hmm which remind me untuk call and cancel kredit card esok... tak guna pun..

kuman "kebal.." Entry

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Creadit card mmg menyusahkan...