Home

Nuff

klik kan ye

Friday, December 10, 2010

Saiz harimau semakin kecil


GAMBAR fail menunjukkan seekor harimau Bengal terjun ke dalam sungai dekat kawasan hutan di Sundarban, India pada 24 Februari lalu.

KOLKATA - Saiz harimau Bengal kini didapati semakin kecil akibat perubahan persekitaran habitat haiwan itu, menurut satu kajian terbaru.

Menurut satu kajian yang dilakukan beberapa pegawai hidupan liar India, berat beberapa harimau di kawasan berpaya Sunderban di sempadan Bangladesh didapati semakin ringan berbanding sedekad lalu.

"Kami terkejut kerana harimau yang kelihatan sihat hanya seberat 98 kilogram (kg)," kata Pengarah Kawasan Simpanan Harimau di Sunderban, Subrata Mukherjee.

"Purata berat harimau dewasa sepatutnya tidak lebih 140kg," tambahnya.

Selain aktiviti pencerobohan, pakar-pakar menyalahkan peningkatan paras laut yang meningkatkan kadar garam di paya Sunderban sebagai punca berat haiwan itu berkurangan. - AFP...

Kalau hendah tahu.. Harimau Malaya..bukan sekadar berat malah garang. pula..nak lihat boleh pergi ke Zoo Negara..


16 comments:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

dah tgk dah harimau dkt zoo minggu lepas. mmg garang...bila sekali dia mengaum....satu zoo dgr suara harimau tue.

~thE aiE~ said...

org yg lahir taun rimau pn smakin kecil...mcm aiE nih..hek3...

zaL_cdpx said...

xcukup vitamin la tu ! hehe

misza said...

x cukup makan...

Cempakamelati said...

Manusia juga semakin hari semakin kecil dibandingkan dengan orang zaman dahulu.

Nuf4u said...

terima kasih semua ye

ummiarissa said...

harimau nak makan kfc...he he he

iniialahaku said...

kecik???klu yg skang ni kcik..yg dlu nta besar mn pon xtawla

abgreds said...

nak besar camner? hutan dah botak, sorruu pun miss..

Nuff4u said...

terima kasih semua ye

az rina a.k.a jaijina said...

perubahan size mengikut faktor semasa kot..

matdin said...

orag dulu2 besar gak kot hehe..

AngahSayang2314 said...

agaknya harimau tue tak cukup makan kot hehehe

Abu Luqman said...

makasih

Matdin

AnaghSayang

Nuf4u said...

Terima kasih kepada semua yang sudi beri komen

LadyBird said...

kenapa yer..
perubahan persekitaran boleh menukarkan genetik ke?
hihihi.. rsnye mungkin disebabkan kacukan dengan spesis yg kecik2.. dan menyebabkan lama2 spesis kecik menjadi dominan di situ..